Bezoek wethouder en ambtenaar Groen

Op 7 september mochten we Birgit van Veldhuizen (wethouder) en Tjeerd Broersma (ambtenaar verantwoordelijk voor het Groen) begroeten op onze bijenstal. Zij werden welkom geheten door voorzitter Rolf Voerman. Hij heeft uitleg gegeven over onze vereniging, incl. een stukje historie, de samenstelling van de vereniging, hoe de werken en welke activiteiten er door het jaar heen worden georganiseerd.

Daarna maakten zij een rondwandeling waarbij Albert Lebbink uitleg gaf over de Bijenweide, waarbij de noodzaak van de variantie aan drachtplanten nadrukkelijk is besproken. Tjeerd Broersma was hier zeer geïnteresseerd. Er zijn in de gemeente Doesburg al op verschillend plekken mooie voorbeelden van recente aanplanten waarbij herinrichting, biodiversiteit en bijenwelzijn erg goed samengaan.

Bij terugkomst op de Bijenstal hebben de wethouder en de ambtenaar in een imkerpak de bijenkasten bekeken waarbij Gerrit Jansen uitleg heeft gegeven over de levenscyclus van de bij, wat daarbij komt kijken en welke dingen een imker moet doen.

We hebben afgesproken in contact te blijven, gebruik te maken van elkaars kennis en kunde op het gebied van bijen en (dracht) planten. Een waardevol bezoek.