Informatie Bijenweide

Wilgenhaag verwijderd najaar 2018

De wilgenhaag belemmerde het zicht op de poel en de weide erom heen. Ook was de bloei matig. Daarom is – op basis van adviezen – besloten om hem te verwijderen.

In de winter 2018/2019 is de haag met een trekker omgetrokken en verwijderd. Daarvoor in de plaats is een gevarieerde beplanting van rozen, cotoneaster, vlinderstruik e.d. gepoot (NL Doet 2019).

Oogstfeest op 30 september 2018

Op 30 september werd er op ons terrein een geslaagd oogstfeest gehouden in samenwerking met de Imkersvereniging, de Boomgaard Beinum en de kookclub van de Volkstuinders. Bij tal van kraampjes kon er iets worden geproefd en in de speciale kooktent werd sap bereid en kon men smullen van heerlijke kipkluifjes.

Dia Berndsen zorgde voor accordeonspel en er werden ook tuingedichten voorgedragen.

Weide rond de poel

In 2018 bleek dat op het grootste deel van de wilde weide steeds meer akkerdistel, ridderzuring, bijvoet e.d. groeide en fijnere soorten verdrong. Daarom is er in 2019 in het voorjaar ingezaaid met een éénjarig bijenmengsel. Dit hielp niet tegen de verruiging. Door het frezen kwam er juist meer akkerdistel, ridderzuring, bijvoet e.d. op. Hoewel akkerdistel een goede drachtplant voor de bijen is, willen we hem toch niet meer toelaten om zo andere inheemse wilde bloeiende soorten een kans te geven. In 2020 wordt een hiermee een begin gemaakt volgens het advies van Machteld Klees. Dat betekent veel maaien en afvoeren, geen machines op het terrein en niet de bodem bewerken.

Een deel van de weide dat lager is gehouden en op het zuiden ligt, is wel rijker aan bloeiende wilde soorten.

Nieuwe picknicktafel.

Een gulle gever heeft de Stichting Doesburgse Bijenweide een robuuste ronde picknickset geschonken.

De tafel is speciaal vervaardigd door cliënten van de GGZ instelling in Zutphen en heeft een plek gekregen bij de vaste plantenborders. Op de foto tussen de rijk bloeiende dahlia’s.

Nieuwe  pomp.

Na twee bloedhete zomers is er een puntstuk geslagen en beschikken we nu over twee pompen. Harry Berndsen stelde een oude waterpomp ter beschikking die door Gerrit Jansen is gereviseerd, van een prachtige laklaag is voorzien en geïnstalleerd.

Dank jullie wel!

NL Doet 2020

Op de geplande datum  14 maart  2020 was NL Doet afgelast in verband met de coronacrisis.

Toch gebruikten we die tweede zaterdag van de maand om een aantal klussen te klaren:

Vier informatieborden werden door vakkundige handen op de Bijenweide geplaatst:

Boomgaard met bloembedden, Poel en weide, Heggen en hagen, Vogelbosje en voorzieningen

• Van de gemeente kregen we een prachtige honingboom. In het verlengde van het toegangshek heeft hij midden op het terrein een plek gekregen.
  • Een tweede honingboom staat nu midden tussen het nieuw aangeplante (honds)rozenbos van de imkers.