Imkersvereniging Doesburg e.o.

Imkersvereniging Doesburg e.o. is in het najaar van 1984 opgericht. Het terrein aan de Panovenweg werd van de gemeente Doesburg gepacht. Hier stond een oude paardenstal die omgebouwd werd tot bijenstal en leslokaal. De leden van de vereniging konden hier hun bijenkasten plaatsen. Schoolkinderen konden hier een kindercursus ‘Bijen’ volgen.

IMG_3991

Het terrein werd aan de randen ingeplant met hazelaar, vuilboom, verschillende soorten rozen en wilde prunussoorten. Het midden werd elk jaar geploegd en ingezaaid met drachtplanten voor de bijen.

Na verloop van jaren was duidelijk dat de oude stal aan vervanging toe was. In 2005 was er, o.a. door de verkoop van Nederlandse en Portugese honing, genoeg geld om te beginnen met de bouw van nieuwe stallen.

In twee en een half jaar bouwden de leden eigenhandig vier bijenstallen. In een van de stallen is een ruimte voor opslag en om honing te slingeren.

De opening door de wethouders van Doesburg en de voorzitter van de Imkerbond ABTB (tegenwoordig Imkers Nederland) vond op 05-06-07  plaats. Een fraaie stichtingssteen werd onthuld.