Bijenzwermen

De winter is voorbij en de natuur komt langzaam weer tot leven. Als het buiten warmer wordt, worden de sociale bijen in de kasten en de korven weer actief. De koningin legt weer 2000 eitjes per etmaal en het volk groeit gestaag. Als het volk te groot wordt voor de kast of korf gaat het zwermen: de koningin verlaat met een gedeelte van het volk de kast op zoek naar nieuwe woonruimte. In de kast wordt een nieuwe koningin gemaakt.

De oude koningin zoekt een goed plekje voor haar volk, maar in Nederland zijn er weinig plekken waar een bijenvolk beschut tegen wind, regen en kou in de vrije natuur kan overleven. Daarom heeft het de hulp van een imker nodig.

Bijenzwermen zijn meestal zachtaardig; ze hebben meer aandacht voor het vinden van een goede nestplaats dan voor mensen. Toch is het verstandig ze met rust te laten. Ontdekt u bij u in de buurt een bijenzwerm dan kunt u contact opnemen met een imker. Hij zal de zwerm bij scheppen, onderbrengen in een kast of korf en goed verzorgen.

In Doesburg e.o. kunt u dan contact opnemen met het secretariaat van de Imkersvereniging Doesburg e.o.  via de site  www.imkersverenigingdoesburg.nl, of via ons contactformulier .

telefonisch:  Doesburg: 0313 474521 / 06 33 85 23 98

Drempt:      06 21 32 11 48

IMG_0423 Bijenzwerm

Voor het verwijderen van een wespennest kunt u het beste de afdeling ongediertebestrijding in uw gemeente raadplegen.

Hoewel we hopen, dat U deze mooie en nuttige dieren gewoon laat zitten als ze hun nest op een acceptabele plek gebouwd hebben.

Wespennest 3 Wespennest