Open imkerijdag op zaterdag 11 juli 2015

Op zaterdag 11 juli 2015 houden in heel Nederland imkerverenigingen Open Huis. Ook Imkersvereniging Doesburg e.o. zet haar poort open. Tussen 10:00 en 16:00 uur bent u van harte welkom in de Bijentuin. Ook de Bijenweide is dan toegankelijk. De Bijentuin en de Bijenweide liggen naast elkaar aan de Panovenweg (geen huisnummer) in Doesburg. Tegenover het clubgebouw ‘De Knoop’ van scouting Isala.

Slingerruimte

We vertellen graag over onze boeiende hobby. Hoe belangrijk bijen zijn voor onze natuur, wat er zoal komt kijken bij het houden van bijen. Er is een doorzichtige bijenkast en de imker kan u de bijen in een korf laten zien. We laten u ons mooie insectenhotel en de kruidencirkel zien. En voor diegenen die dat willen hebben we beschermende kappen. U kunt rond lopen in de Bijenweide en uitleg krijgen over de planten die er staan.

De kruidencirkel uit 2014

Het insectenhotel en de kruidencirkel

We laten u weten wat u zelf kunt doen om de bijen te helpen en hoe u uw eigen tuin of balkon bij-vriendelijk kunt inrichten. En wilt u zelf bijen gaan houden? Wij weten de mogelijkheden en vertellen u over de manier waarop we actief beginnende imkers ondersteunen. Als u zelf geen imker wilt worden, maar wel een bijdrage wilt leveren aan het in stand houden van de bijen kunt u donateur worden of een volk adopteren.

IMG_2068Voor de kinderen is er het bijenspel en de mogelijkheid om zelf een bijenhotel te maken. In de slingerruimte legt de imker uit hoe het slingeren van honing in z’n werk gaat.

Er is honing te koop. Uit Portugal maar natuurlijk ook van de bijen uit onze eigen bijenstand. Ook zijn er zalven die de imkers hebben gemaakt van zuivere bijenwas en planten uit de Bijenweide.

De toegang is gratis. We schenken koffie en thee met een honingkoekje. Graag tot zaterdag 11 juli.

Bent u deze zaterdag verhinderd? Elke tweede zaterdag van de maand
zijn er tussen 09:00 en 12:00 uur imkers in de Bijentuin.
Zij leiden u dan graag rond. Ook kunt u dan honing en zalf kopen.